Posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA)
Naším poslaním je pomáhať naším klientom pri riešení rôznych environmentálnych problémov v súvislosti s realizáciou rôznorodých investícií v súlade s národnou legislatívou a medzinárodnými štandardmi
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie je krok k zodpovednej výstavbe a rozvoju
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie je totiž proces, ktorý zabezpečuje, že akýkoľvek projekt alebo zámer bude mať čo najmenší negatívny dopad na životné prostredie. Tento proces je nevyhnutný pre udržateľný rozvoj a slúži na identifikáciu a minimalizáciu potenciálnych rizík a škodlivých vplyvov na prírodu, zdravie ľudí a ekosystémy. Špecializujeme sa na vypracovanie EIA, ktoré je súčasťou tohto posudzovania a pomáha investorom, firmám aj orgánom verejnej správy prijímať informované rozhodnutia. Správne vypracovaná EIA obsahuje detailnú analýzu možných vplyvov na ovzdušie, vodu, pôdu, faunu, flóru a celkové sociálne a ekonomické prostredie v danom území.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredia (Environmental Impact Assessment- EIA) je na prvý pohľad zložitý proces, ktorým Vám pomôžeme previesť Váš projekt.
Všeobecne je považovaný za jeden z hlavných nástrojov medzinárodnej environmentálnej politiky na uskutočňovanie trvalo udržateľného rozvoja. Vo vyspelých krajinách sa uplatňuje viac ako štyri desaťročia.
Vychádza z nasledovných princípov
- komplexnosť vyhodnotenie predpokladaných vplyvov danej činnosti a strategického dokumentu na životné prostredie ešte pred rozhodnutím o ich povolení
- vyhodnotenie vplyvov zabezpečujú odborníci z rôznych oblastí
- široká a aktívna účasť verejnosti na procese posudzovania
- variantné riešenia
- proces posudzovania nenahrádza proces povoľovanie danej činnosti
Účelom posudzovania je podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
- zabezpečiť vysokú úroveň ochrany životného prostredia a prispieť k integrácii environmentálnych aspektov do prípravy a schvaľovania strategických dokumentov so zreteľom na podporu trvalo udržateľného rozvoja,
- zistiť, opísať a vyhodnotiť priame a nepriame vplyvy navrhovaného strategického dokumentu a navrhovanej činnosti na životné prostredie,
- objasniť a porovnať výhody a nevýhody návrhu strategického dokumentu a navrhovanej činnosti vrátane ich variantov a to aj v porovnaní s nulovým variantom,
- určiť opatrenia, ktoré zabránia znečisťovaniu životného prostredia, zmiernia znečisťovanie životného prostredia alebo zabránia poškodzovaniu životného prostredia,
- získať odborný podklad na schválenie strategického dokumentu a na vydanie rozhodnutia o povolení činnosti podľa osobitných predpisov.
- Predmet posudzovania
Predmetom posudzovania je:
- proces posudzovania vplyvov strategických dokumentov na životné prostredie,
- proces posudzovania vplyvov stavieb, zariadení a iných činností na životné prostredie,
- posudzovanie vplyvov strategických dokumentov a navrhovaných činností presahujúcich štátne hranice,
- pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie.
- Účastníci procesu posudzovania
- Príslušný orgán
- orgán štátnej správy, ktorý riadi proces posudzovania vplyvov na životné prostredie podľa zákona a je ním Ministerstvo životného prostredia SR, krajský úrad životného prostredia, obvodný úrad životného prostredia.
- Rezortný orgán
- ústredný orgán štátnej správy, do pôsobnosti ktorého patrí posudzovaná činnosť, ak ide o posudzovanie strategických dokumentov s celoštátnym dosahom, je ním orgán, ktorý predkladá návrh takéhoto strategického dokumentu na rokovanie vlády Slovenskej republiky.
- Obstarávateľ
- právnická alebo fyzická osoba, ktorá zabezpečuje vypracovanie strategického dokumentu.
- Navrhovateľ
- právnická alebo fyzická osoba zamýšľajúca vykonávať činnosť, ktorá má byť posudzovaná podľa tohto zákona.
- Schvaľujúci orgán
- orgán verejnej správy, príslušný na schválenie strategického dokumentu.
- Povoľujúci orgán
- orgán štátnej správy, príslušný na vydanie rozhodnutia o povolení činnosti podľa osobitných predpisov.
- Dotknutý orgán
- orgán štátnej správy, ktorého záväzný posudok, súhlas, stanovisko alebo vyjadrenie, vydávané podľa osobitných predpisov, podmieňuje povolenie činnosti.
- Dotknutá obec
- obec, na území ktorej sa má činnosť realizovať a obec, ktorej územie zasiahne vplyv činnosti.
- Verejnosť
- chápaná v najširšom slova zmysle, vrátane zainteresovanej verejnosti (občianska iniciatíva, občianske združenie, mimovládna organizácia).
- Odborne spôsobilé osoby
- odborníci z rôznych oblastí vedy, techniky a praxe zapísaní v zozname odborne spôsobilých osôb.
- Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie
- Účastníci procesu posudzovania
Podľa závažnosti možných negatívnych vplyvov na životné prostredie sa z hľadiska posudzovania členia strategické dokumenty a navrhované činnosti na dve skupiny:
- podliehajúce povinnému hodnoteniu (príloha č. 1 a príloha č. 8 zákona) a
- podliehajúce posudzovaniu na základe rozhodnutia príslušného orgánu v zisťovacom konaní.
U navrhovaných činností v odôvodnených prípadoch podliehajú posudzovaniu aj navrhované činnosti neuvedené v prílohe č. 8 zákona, ak tak rozhodne príslušný orgán ochrany prírody a krajiny. Ide najmä o prípady navrhovaných činností nedosahujúcich prahové hodnoty podľa prílohy č. 8, avšak sú situované v citlivých oblastiach a ich vplyvy by mohli spôsobiť podstatné zmeny v biologickej rozmanitosti, štruktúre a funkcii ekosystémov.
- Predloženie zámeru pri EIA, oznámenia pri SEA.
- Určenie rozsahu hodnotenia a časového harmonogramu.
- Vypracovanie správy o hodnotení EIA, SEA.
- Pripomienkovanie a verejné prerokovanie správy o hodnotení.
- Vypracovanie odborného posudku.
- Vypracovanie záverečného stanoviska.
Zisťovacie konanie začína predložením zámeru prípadne oznámenia a končí vydaním rozhodnutia, v ktorom príslušný orgán rozhodne, či sa činnosť, alebo strategický dokument bude alebo nebude posudzovať. V prípade, že sa rozhodne, že sa činnosť, alebo strategický dokument nebude posudzovať, nasleduje povoľovací proces podľa osobitných predpisov.
V prípade, že sa rozhodne, že sa činnosť bude posudzovať, proces pokračuje ako pri povinnom hodnotení.
Jednotlivé kroky procesu posudzovania sú vzájomne previazané a vstupujú do nich už od počiatočnej fázy všetci účastníci procesu posudzovania, vrátane širokej verejnosti.
- Zmeny oproti zákonu č. 127/1994 Z.z.
- Presunutie niektorých kompetencií na krajské a obvodné úrady ŽP
Dôležitou zmenou oproti zákonu NR SR č. 127/1994 Z. z., podľa ktorého štátnu správu v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie v celom rozsahu zabezpečovalo Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP SR), je nové rozdelenie výkonu štátnej správy medzi MŽP SR, krajské úrady životného prostredia a obvodné úrady životného prostredia.
- Ustanovenie podrobných krokov SEA
V zákone sa upravuje posudzovanie strategických dokumentov z vecného hľadiska, to znamená, že sa jedná o okruh odborových strategických dokumentov, ktoré môžu mať vplyv na životné prostredie, a preto podliehajú posudzovaniu podľa tohto zákona. Ide hlavne o koncepcie uvedené v prílohe č.1 zákona z oblasti energetiky, dopravy, poľnohospodárstva, lesného hospodárstva, priemyslu a ďalších, ďalej strategické dokumenty z oblasti regionálneho rozvoja a využívania územia, ako aj strategických dokumentov, u ktorých nutnosť posudzovania vyplýva z osobitného predpisu napr. zákon o ochrane prírody a krajiny. Ďalšie strategické dokumenty neuvedené v prílohe č.1 zákona sa budú posudzovať podľa zákona len vtedy, pokiaľ tak rozhodne príslušný orgán v zisťovacom konaní. Rovnako ako smernica SEA sa zákon nevzťahuje na strategické dokumenty, ktorých jediným účelom je národná obrana, civilná ochrana, finančné plány alebo rozpočtové plány a programy.
- Skrátenie termínov posudzovania a úprava niektorých limitov
Na základe desaťročných skúseností s posudzovaním vplyvov na životné prostredie boli upravené niektoré lehoty pre jednotlivé etapy posudzovania a určené tak, aby umožnili seriózne posúdenie bez zbytočných prieťahov. V zákone boli tiež upravené niektoré limity pre posudzovanie navrhovaných činností uvedené v prílohe č. 8 (napr. čistiarne odpadových vôd a kanalizačných sietí, garáže a parkoviská, polyfunkčné domy).
- Proces posudzovania vedený mimo správneho konania
Celý proces posudzovania je vedený mimo správneho konania okrem rozhodnutia o pochybnostiach, či niektoré náklady znáša navrhovateľ alebo obstarávateľ, všetky ostatné rozhodnutia, ktoré vydáva príslušný orgán nie sú vydávané podľa zákona o správnom konaní, a preto sa voči nim nemožno odvolať.
- Platnosť záverečného stanoviska
Platnosť záverečného stanoviska je obmedzená na 3 roky od jeho vydania, možno ju však predĺžiť o ďalšie 2 roky a to i opakovane, pokiaľ sa preukáže, že nedošlo k podstatným zmenám v navrhovanej činnosti alebo v dotknutom území.
- Práca s verejnosťou
Zákon definuje verejnosť v najširšom slova zmysle, vrátane zainteresovanej verejnosti v súlade s predpismi EÚ a ostatnými medzinárodnými dokumentmi v tejto oblasti. Informovanie verejnosti sa zabezpečuje prostredníctvom internetu, médií a dotknutej obce. V zákone sa navyše vyčleňuje v rámci všeobecného pojmu verejnosť tzv. zainteresovaná verejnosť - tri formy združení verejnosti a upravuje podmienky ich vzniku a ich postavenie v procese posudzovania, resp. i ďalšom konaní. Ide o:
- občiansku iniciatívu,
- občianske združenie,
- mimovládnu organizáciu podporujúcu ochranu životného prostredia.
- Zverejňovanie a archivovanie dokumentácie
Dokumentácia z procesu posudzovania sa zverejňuje v elektronickej forme na internetovej stránke MŽP SR a Enviroportáli a je k dispozícii širokej verejnosti. Komplexná dokumentácia je archivovaná 15 rokov od skončenia procesu.
Prečo je posudzovanie vplyvov na životné prostredie dôležité?
- Ochrana prírody a biodiverzity – odborné posudzovanie vplyvov na životné prostredie zabezpečuje, že projekty budú realizované s ohľadom na zachovanie prírodných zdrojov a ekosystémov.
- Minimalizácia rizík – identifikácia možných negatívnych vplyvov ešte pred začatím realizácie projektu umožňuje prijať opatrenia na ich elimináciu alebo zmiernenie.
- Legislatívna povinnosť – pre mnohé projekty je posudzovanie vplyvov na životné prostredie (vypracovanie EIA) zákonnou povinnosťou a jeho absencia môže viesť k zastaveniu výstavby alebo k právnym komplikáciám.
Ako prebieha proces posudzovania vplyvov na životné prostredie?
- Predbežné konzultácie a príprava projektu – vyhodnocujeme, aké informácie a dokumenty sú potrebné pre vypracovanie EIA.
- Analýza potenciálnych vplyvov – vyhodnocujeme, ako projekt ovplyvní jednotlivé zložky životného prostredia vrátane prírodných a sociálnych aspektov.
- Vypracovanie správy EIA – pripravujeme podrobný dokument, ktorý obsahuje všetky zistenia, analýzy a odporúčania na zníženie negatívnych vplyvov.
- Účasť verejnosti a odborných orgánov – správa zameraná na posudzovanie vplyvov na životné prostredie je zverejnená na pripomienkovanie, čím sa zabezpečí transparentnosť a zapojenie všetkých zainteresovaných strán.
Ak potrebujete dendrologický posudok, dendrologický prieskum či biomonitoring, u nás ste na správnej adrese.